Warszawski Festiwal FilmowY

Wielki finał warszawskiego festiwalu. Oto Nagrody 39 Warszawskiego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego:

Jury KONKURSU MIĘDZYNARODOWEGO:
Dorota Kędzierzawska (Polska), Nadejda Koseva (Bułgaria), Yurii Andrukhovych (Ukraina), Alejandro Torres Kennedy (Meksyk) przyznało następujące nagrody:

Warszawskie Grand Prix
CIEŃ CATIRE / THE SHADOW OF CATIRE / LA SOMBRA DEL CATIRE, reż. Jorge Hernandez Aldana (Wenezuela/Meksyk)
Warszawskie Grand Prix obejmuje nagrodę pieniężną w wysokości 100 000 zł ufundowaną przez Prezydenta m.st. Warszawy.

Uzasadnienie Jury: Wzruszająca i delikatna, uniwersalna i osobista kinematograficzna podróż w głąb ludzkiej duszy.

Nagroda dla Najlepszego Reżysera
OSTATNI MĘŻCZYŹNI / THE LAST MEN / LES DERNIERS HOMMES, reż. David Oelhoffen (Francja)

Uzasadnienie Jury: Za odwagę zagłębienia się w ekstremalny, a zarazem piękny sposób w szeroko eksplorowany gatunek i skuteczne znalezienie sposobu na ukazanie ważnych, wrażliwych i istotnych aspektów kondycji ludzkiej.

Specjalna Nagroda Jury
JUŻ CIĘ NIE KOCHAM / I DON’T LOVE YOU ANYMORE / UŽ TĚ NEMÁM RÁD, reż. Zdeněk Jiráský (Czechy/Rumunia/Słowacja)

Uzasadnienie Jury: Za emocjonalny i poetycki obraz wewnętrznego świata dwojga nastolatków we współczesnej rzeczywistości Europy Wschodniej.

Jury KONKURSU CREME DE LA CREME:
Irena Strzałkowska, Natalia Koryncka-Gruz, Grzegorz Pacek przyznało:
Nagroda Crème de la Crème

OSADNICY / THE SETTLERS / LOS COLONOS, reż. Felipe Gálvez (Chile / Argentyna / Wielka Brytania / Tajwan / Francja / Dania / Szwecja / Niemcy);

Za przejmujący obraz okrucieństwa człowieka wobec innego, które objawia się różnymi formami przemocy i prowadzi do rasizmu, nacjonalizmu i ludobójstwa.

Wyróżnienie / Special Mention:
IO, reż. Jerzy Skolimowski (Polska/Włochy)

Uzasadnienie Jury: Za pełną empatii opowieść o losie osiłka w świecie ludzi, która uczy nas szacunku dla innych istot, naszych współlokatorów na ziemi.

Jury KONKURSU 1-2:
Feliks Falk (Polska), Linda Olte (Łotwa), Ran Li (Chiny)

przyznało następujące nagrody:

Zwycięzca KUNKURSU 1-2
BEZ POWIETRZA / WITHOUT AIR / ELFOGY A LEVEGŐ, reż. Katalin Moldovai (Węgry)

Wyróżnienie: DIAGNOZA DYSYDENT / DIAGNOSIS: DISSENT / БОЖЕВІЛЬНІ, reż. Denys Tarasov (Ukraina)

Jury KONKURSU WOLNY DUCH:
Samppa Batal (Finlandia), Olga Chajdas (Polska), Maciej Kawalski (Polska)

przyznało następujące nagrody:

Nagroda Wolny Duch
ZAGADKA OGNIA / RIDDLE OF FIRE, reż. Weston Razooli (USA)

Uzasadnienie Jury: Za wyśmienity kunszt filmowca, który okiełznał ujmujący świat przygody, przyjaźni i diabelskiego uroku, przypominając, co potrafi film. I za wyniesienie młodych talentów na poziom dojrzałych partnerów w zbrodni.

Jury KONKURSU FILMÓW DOKUMENTALYCH: Aniela Astrid Gabryel (Polska), Oleg Shcherbyna (Ukraina), Marko Škop (Słowacja)

przyznało następujące nagrody:

Najlepszy Film Dokumentalny
ŚWIATŁOWSTRĘT / PHOTOPHOBIA, reż. Pavol Pekarcik, Ivan Ostrochovsky (Słowacja/Czechy/Ukraina)

Uzasadnienie Jury: Dla odważnych filmowców za sugestywny, filmowy, wizualnie poetycki język filmowy i czułe ludzkie spojrzenie na życie cywilów, a zwłaszcza dzieci w czasie wojny.

Jury KONKURSU FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH:
Masha Kondakova (Ukraina), Piotr Jasiński (Polska), Oliver Adam Kusio (Polska/Niemcy) przyznało następujące nagrody:

Short Grand Prix
CORAL / WOLNA, reż. Sonia Oleniak (USA / Polska)

Najlepszy Aktorski Film Krótkometrażowy
ZDJĘCIE KLASOWE / PICTURE DAY, reż. Kelly Pike (USA)

Najlepszy Animowany Film Krótkometrażowy
KACZKA / CANARD, reż. Elie Chapuis (Szwajcaria)

Najlepszy Dokumentalny Film Krótkometrażowy
PO GODZINACH / EMPTY HOURS / LES HEURES CREUSES, reż. Judith Longuet-Marx (Belgia)

Wyróżnienie Dokumentalny Film Krótkometrażowy
ECHO, reż. Emi Buchwald, Polska

Wyróżnienie Aktorski Film Krótkometrażowy
MIASTO JEŻY / HEDGEHOG’S DILEMMA, reż. Mateusz Rybiński (Polska)


Zdobywcy czterech powyższych nagród mogą się ubiegać o Oscara, ponieważ Konkurs Krótkometrażowy na Warszawskim Międzynarodowym Festiwalu Filmowym jest uznawany przez Amerykańską Akademię Filmową i został umieszczony na listach na stronie www.oscars.org.

Jury FIPRESCI:
Dinu-Ioan Nicula (Rumunia), Hamed Soleimanzadeh (Iran/Niemcy), Mike Naafs (Holandia)

przyznało:

Nagroda FIPRESCI dla najlepszego debiutu z Europy Wschodniej:
BEZ POWIETRZA / WITHOUT AIR / ELFOGY A LEVEGŐ, reż. Katalin Moldovai (Węgry)
Uzasadnienie jury: Za mądrą transfigurację prawdziwej sprawy dotyczącej edukacji w kierunku wolności jednostki oraz za umiejętne wykorzystanie podtematów, wymowną mise-en-scène, przykuwające uwagę zdjęcia i imponujące aktorstwo.

Młode Jury FIPRESCI — członkami Jury byli uczestnicy FIPRESCI Warsaw Critics Project 2023:
Dalesia Cozorici (Rumunia), Ani Kiladze (Gruzja), Giorgi Javakhishvili (Gruzja), Jan Tracz (Polska /Wielka Brytania), Marija Lukarevska (Macedonia Północna), Sergiu Inizian (Rumunia)

Nagroda Młodego Jury FIPRESCI dla najlepszego debiutu z Europy Wschodniej:
BEZ POWIETRZA / WITHOUT AIR / ELFOGY A LEVEGŐ, reż. Katalin Moldovai (Węgry)
Uzasadnienie Jury: Za minimalistyczną i żywą oprawę wizualną, subtelną, ale mocną grę aktorską, realistyczne przedstawienie konserwatywnego absurdu i emocjonalne podkreślenie znaczenia mówienia głośno.


Jury EKUMENICZNE:
Anna Karapetyan (Armenia); Thomas Kroll (Niemcy); Christine Ris (Szwajcaria)

Nagroda Jury Ekumenicznego
ANI SŁOWA / NOT A WORD / KEIN WORT, reż. Hanna Slak (Niemcy/Francja/Słowenia).
Uzasadnienie Jury: „Film opowiada o matczynej miłości, trudnościach pokoleniowych, komunikacji, pracy w żałobie i wspólnym odnajdywaniu się w trudnym otoczeniu”.


NETPAC Jury:
Zhana Kalinova (Bułgaria); Łukasz Muszyński (Polska); Janusz Wróblewski (Polska)

Nagroda NETPAC dla najlepszego filmu z regionu Azji i Pacyfiku:
ANI CHOYING DROLMA: MISJA NIEMOŻLIWA / ANI CHOYING DROLMA: MISSION IMPOSSIBLE, reż. F. Jennifer Lin i Shan Bai, Hong Kong SAR

About the author