Rusza nabór na Doc Lab Poland 2024

Dziesiąta, jubileuszowa edycja programu DOC LAB POLAND Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego przed nami! Fundacja Filmowa wraz z Krakowskim Festiwalem Filmowym ogłaszają nabór na DOC LAB POLAND – największy program dla profesjonalnych twórców filmów dokumentalnych w Polsce.

Aplikacje przyjmowane są na dwa odrębne komponenty: DOC LAB START dla projektów w developmencie, lub DOC LAB GO dla filmów w montażu. Zgłoszenia należy składać do 29 stycznia 2024 roku. Regulamin i formularz zgłoszeniowy znajdują się na www.doclab.pl.

DOC LAB POLAND to największy w Polsce program dla dokumentalistów, organizowany od 2015 roku przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego. W ciągu 9 dotychczasowych edycji z programu skorzystało ok 200 projektów (ok 400 uczestników), z których powstało już blisko 100 filmów zdobywających nagrody na całym świecie. Warsztaty obejmują: konsultacje reżyserskie i realizacyjne, pracę nad trailerami i materiałami promocyjnymi, trening prezentacji projektów, konsultacje z agentami sprzedaży, omawianie budżetów i planów finansowania. Na etapie konsultacji eksperci i uczestnicy są równorzędnymi partnerami, prowadzą dyskusje i wspólnie zastanawiają się nad najlepszymi rozwiązaniami dla filmów. Zwieńczeniem warsztatów i konsultacji jest publiczny pitching projektów na KFF Industry podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego oraz indywidualne rozmowy z koproducentami, przedstawicielami telewizji, agentami sprzedaży, selekcjonerami festiwali. Podczas dotychczasowych dziewięciu edycji, przez program przewinęli się twórcy wielu głośnych i wielokrotnie nagradzanych dokumentów ostatnich lat m.in. Eliza Kubarska, Małgorzata Kozera-Topińska, Maciej Cuske, Michał Bielawski, Tomasz Wolski, Łukasz Kowalski, Marek Kozakiewicz, Agnieszka Zwiefka, Piotr Stasik, Paweł Chorzępa, Piotr Bernaś czy Małgorzata Goliszewska.


Stawiamy na filmy autorskie, posiadające międzynarodowy potencjał, starając się dołożyć cegiełkę do ich powstania, wartości artystycznej oraz późniejszych sukcesów. Naszym głównym zadaniem jest umożliwienie prezentacji projektów zagranicznym profesjonalistom w celu nawiązania współpracy koprodukcyjnej lub zwiększenie szans festiwalowych i dystrybucyjnych filmów. Dbamy o to, żeby udział w programie dawał uczestnikom możliwość kompleksowego rozwoju ich pomysłów. Odbywa się to w przestrzeni partnerskiej dyskusji, w towarzystwie najlepszych ekspertów od kina dokumentalnego z Polski i zagranicy. Chcemy współtworzyć pejzaż polskiego kina dokumentalnego jako różnorodnego, ciekawego formalnie, na wysokim poziomie artystycznym – mówi Adam Ślesicki, dyrektor DOC LAB POLAND.

Na DOC LAB POLAND 2024 mogą zgłosić się filmowcy-dokumentaliści (reżyserzy i producenci) mający już za sobą pierwsze zrealizowane produkcje. W zależności od zaawansowania projektu twórcy mogą aplikować na wybrany komponent programu DOC LAB POLAND:

DOC LAB START – dla projektów filmowych w fazie developmentu lub wczesnych zdjęć. Udział biorą: reżyser i producent. Projekty pełno- lub średniometrażowe, nie krótsze niż 50 min. W ramach komponentu DOC LAB START twórcy mają możliwość konsultacji merytorycznej projektu pod kątem rozwoju tematu i dramaturgii, wyboru bohaterów i sposobu narracji, pracy nad budżetem i planem finansowania, opracowania koncepcji prezentacji projektu, poszukiwania partnerów do produkcji i finansowania. W skład warsztatów wchodzą dwie intensywne sesje: pierwsza w kwietniu i druga odbywająca się na przełomie maja i czerwca (w ramach KFF Industry). W drugiej sesji projekty tego komponentu biorą udział w pitchingu DOCS TO START na 64. Krakowskim Festiwalu Filmowym ,po którym odbywają się indywidualne spotkania z ekspertami, potencjalnymi koproducentami, funduszami filmowymi, przedstawicielami telewizji i zagranicznych marketów koprodukcyjnych (np. Amsterdam, Lipsk, Jihlava, Sheffield i inne).

DOC LAB GO – dla filmów w fazie montażu. Udział biorą: reżyser i producent, a w pierwszej i ostatniej sesji ewentualnie także montażysta. Projekty pełno- lub średniometrażowe. Udział zakłada konsultacje wersji montażowych z wybitnymi montażystami i reżyserami, opracowanie strategii komunikacji, promocji i dystrybucji filmu, przygotowanie pakietów promocyjnych, konsultacje z dystrybutorami i agentami sprzedaży, pracę nad strategią festiwalową. W skład warsztatów wchodzą dwie intensywne sesje: pierwsza w kwietniu oraz druga na przełomie maja i czerwca (w ramach KFF Industry). Pitching DOCS TO GO na 64. Krakowskim Festiwalu Filmowym umożliwia indywidualne spotkania z selekcjonerami najważniejszych światowych festiwali (IDFA, DOK Leipzig, Hot Docs, Berlinale, Visions du Reel), dystrybutorami, agentami sprzedaży (np. Autlook Film Sales, Deckert Distribution, Wide House, First Hand Films, Doc Alliance Films), redaktorami zamawiającymi – poszukiwanie partnerów dystrybucyjnych.

Opłata za udział w całym programie wynosi 2400 zł + VAT za projekt (uczestnictwo do dwóch osób, płatne po zaakceptowaniu projektu). Opłata za aplikowanie to 100 zł brutto (przy dokonywaniu wpłaty koniecznie należy zatytułować przelew: „Wpłata na cele statutowe Fundacji” ). Szczegóły, regulamin formularz zgłoszeniowy znajdują się na www.doclab.pl.

Zgłoszenia przyjmujemy jedynie za pośrednictwem formularza on-line na www.doclab.pl w zakładce „formularz” od 18 grudnia 2023 roku do 29 stycznia 2023 roku, do godz. 23:59.

UWAGA! Zgłoszony i zaakceptowany projekt nie może brać udziału w 2024 r. w żadnym innym wydarzeniu tego typu w Polsce, do momentu prezentacji na Krakowskim Festiwalu Filmowym, tj. do 2 czerwca 2024 r. pod rygorem wykluczenia z programu.

Autorzy najlepszych projektów mają również szansę na nagrody w postaci grantów finansowych, bonów na usługi postprodukcyjne oraz zaproszenia na najważniejsze europejskie markety koprodukcyjne. W 2023 roku partnerzy programu przyznali nagrody o łącznej wartości 110 000 PLN.

Znalazły się wśród nich m.in. Nagroda CANAL+ w wysokości 10 000 PLN, Nagroda SMAKJAM –  usługa postprodukcji obrazu o wartości 25 000 PLN, Nagroda ORKA – usługa postprodukcji obrazu o wartości 20 000 PLN, Nagroda CAFE OLE – uługa postprodukcji dźwięku o wartości 20 000 pln, Nagroda FIXAFILM -usługa postprodukcji obrazu o wartości 15 000 PLN Nagroda MX35 – usługa wynajmu sprzętu filmowego o wartości 10 000 PLN. Wyróżnienia, w postaci zaproszeń na swoje wydarzenia, przyznają partnerzy Programu: DOK Leipzig (Co‐pro Meetings w Lipsku), Instytut Filmu Dokumentalnego (East Doc Platform w Pradze), IDFA (uczestnictwo w IDFA Forum) oraz Polish Docs (wybrane międzynarodowe branżowe wydarzenie dokumentalne).

DOC LAB POLAND jest organizowany przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym. Kierują nim Adam Ślesicki i Katarzyna Ślesicka. DOC LAB POLAND odbywa się od 2015 roku i jest programem wszechstronnego rozwoju projektów dokumentalnych w atmosferze partnerskiej dyskusji, skierowanym do producentów i reżyserów. W dziewięciu edycjach DOC LAB POLAND uczestniczyło już ponad 200 filmowych projektów.
Wśród projektów, które uczestniczyły w minionych edycjach DOC LAB POLAND są m.in. „Silent Love” Marka Kozakiewicza (Visions du Reel Film Festival, Hot Docs International Film Festival, IDFA Film Festival), „Lombard” Łukasza Kowalskiego (Athens International Film Festival, Millennium Docs Against Gravity), „Zwyczajny kraj” Tomasza Wolskiego (Złoty Lajkonik na 60. KFF, nagroda Jury Clinique de Genolier na Vision du Reel), „Wieloryb z Lorino” Macieja Cuske (m.in. Srebrny Lajkonik na 60. KFF), „Ściana cieni” Elizy Kubarskiej (premiera na Hot Docs Canadian International Documentary Festival), „Książę i Dybuk” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego (Nagroda dla Najlepszego Dokumentu na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji)i wiele innych.

2023 rok przyniósł również liczne sukcesy filmów, które były rozwijane na DOC LAB POLAND w minionych latach. Filmy uczestników poprzednich edycji zdobyły aż pięć nagród na 63. Krakowskim Festiwalu Filmowym, w tym nagrodę główną. Złotego Lajkonika otrzymała nasza absolwentka, reżyserka filmu „Twarze Agaty” Małgorzata Kozera-Topińska. Natomiast Wyróżnienie Jury otrzymali ex – aequo, Paweł Hejbudzki za film „Wiraż” i Clara Kleininger-Wanik za film „Globus”. Dodatkowo cieszymy się, że praca producenta coraz częściej zostaję dostrzeżona i nagradzana, w tym rok w Krakowie producentki Agnieszka Skalska i Agnieszka Dziedzic otrzymały Nagrodę Pod Patronatem Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych za film Anieli Gabryel „Radical Move”. Nasi absolwenci i ich filmy są również doceniani na międzynarodowych festiwal filmowych; Agnieszka Borzym i jej film „Dziewczyńskie Historie” (IDFA Film Festiwal, sekcja IDFA Youth Competiton), Matej Bobrik za film „Dystans” (Ji.hlava IDFF) czy Karolina Karwan i Tomasz Ratter za krótkometrażowy film „Moody” (PÖFF | Tallinn Black Nights FF, Bana FF, Ischia FF).

Fundacja jest także organizatorem jedynego w Polsce międzynarodowego Marketu Koprodukcyjnego CEDOC MARKET na KFF (co roku ponad 30 uczestniczących producentów z całego świata i ok. 400 indywidualnych spotkań), a także DOC DEVELOPMENT, programu intensywnego rozwoju projektów dokumentalnych na wczesnym etapie i PIERWSZY FILM – programu dla uzdolnionej młodzieży, która ma w planach zdawanie do szkół filmowych.

Partnerem strategicznym 10. DOC LAB POLAND jest Krakowski Festiwal Filmowy. Zagranicznymi partnerami są: DOK Leipzig, IDFA oraz Institute of Documentary Film z Pragi. Polskimi partnerami są: CANAL+, Mazowiecki Instytut Kultury, Mazovia Warsaw Film Commission. Program został dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego fnduszu celowego. Patronami medialnymi 10. edycji Doc Lab Poland są:   Film&TVKamera, Polish Docs, Magazyn Filmowy SFP, Magazyn Ekrany, Filmowe Centrum Festiwalowe, siłanauki.pl

Więcej informacji na www.doclab.pl  

Na podstawie materiałów Doc Lab Poland redakcja Jolanta Tokarczyk

About the author