Visegrad Film Forum – finał

Od lat w czasie VFF swoje etiudy pokazują młodzi twórcy – studenci z różnych szkół filmowych: Słowacji, Czech, Węgier i Polski.

Na festiwalu we wcześneijszych latach gościli już młodzi ze szkoły filmowej w Katowicach, Warszawskiej Szkoły Filmowej, a w tym roku -Szkoły Filmowej w Łodzi. Przez cały marcowy tydzień miłośnicy kina mieli okazję wziąć udział w inspirujących spotkaniach ze światowej sławy profesjonalistami. DoP José Luis Alcaine, znany z wieloletniej współpracy z hiszpańskim reżyserem Pedro Almodóvarem; Tariq Anwar, montażysta takich filmów jak „American Beauty”; operator Peter Suschitzky, który pracował przy kultowych klasykach, takich jak „Gwiezdne wojny: Imperium kontratakuje” – to tylko niektórzy znamienici goście, którzy przybyli do Bratysławy, aby podzielić się swoim doświadczeniem i know-how ze studentami filmowymi, profesjonalistami z branży, a także przypadkowymi kinematografami.

14 marca uwaga widowni skoncentrowana była na animacji. Tego wieczora Bratysławę odwiedziła Mascha Halberstad, która jest reżyserką specjalizującym się w animacji poklatkowej. Zrealizowała animacje do kilku filmów fabularnych, m.in. „Jak przetrwać…” (2008) i „Taking Chances” (Berlinale Generation 2012). Obydwa jej filmy pełnometrażowe „Oink” (2022) oraz „Fox & Hare Save the Forest” (2024) zostały zakwalifikowane do konkursu Berlinale Generation. Ponadto „Oink” (2022) był nominowany do Europejskiej Nagrody Filmowej. Mascha nakręciła także teledysk do piosenki „Wild Frontier” zespołu The Prodigy. Ze studentami dzieliła sie spostrzeżeniami, w jaki sposób przywrócić świetność starym szkołom animacji i tworzonym dawniej filmom.

15 marca Peter Suschitzky, A.S.C. opowiadał o kreowaniu filmowych światów przy pomocy obrazu. Roli swiatła, stylistykach operatorskich, budowaniu kadrów i współpracy na linii reżyser-operator na podstawie najbardziej znanych produkcji, przy których pracował: „Gwiezdne wojny: Imperium kontratakuje” (1980), „The Rocky Horror Picture Show” (1975), „Marsjanie atakują” (1996), „Crash” Davida Cronenberga (1996), „eXistenZ” (1999) i „Eastern Promises” (2007). Peter Suschitzky, A.S.C. to brytyjski operator i fotograf, który był autorem zdjęć do ponad 50 filmów. Był nominowany do nagrody BAFTA i uhonorowany na Festiwalu Filmowym w Cannes nagrodą im. Pierre’a Angénieux „Excellens” za zdjęcia.

16 marca należał do hiszpańskiego operatora José Luis Alcaine. To jeden z najwybitniejszych w swoim fachu, mający na swoim koncie ponad 100 filmów, w tym „Belle Époque” (Nagroda Akademii dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego, 1993), „Zła edukacja” (2004) i „Parallel Mothers” (2021). W latach 70. był pionierem w zastosowaniu świetlówki jako kluczowego narzędzia oświetleniowego. José Luis współpracował z uznanymi reżyserami, takimi jak Brian de Palma, Asghar Farhadi i Pedro Almodóvar. Jest laureatem wielu nagród, w tym Europejskiej Nagrody Filmowej dla najlepszego europejskiego operatora za film Volver (2006) oraz pięciu Nagród Goya za najlepsze zdjęcia. Masterclass operatora połączony był z pokazem krótkich filmów.

Visegrad Film Forum zapewnia nieformalną edukację i możliwości nawiązywania kontaktów dla szerokiej międzynarodowej publiczności. Uczestnicy mogą cieszyć się czterema dniami nauki i networkingu, pokazami filmów studenckich, kursami mistrzowskimi ze znanymi ekspertami, studiami przypadków interesujących projektów filmowych i dyskusjami.

Tekst i Fot. Andrzej Tokarczyk

Więcej szczegółów:
www: https://www.visegradfilmforum.com/FB: https://www.facebook.com/VisegradFilmForum

About the author