Kino Wojciecha Hasa – w 20. rocznicę śmierci

3 października minie 20 lat od śmierci Wojciecha Jerzego Hasa, jednego z najwybitniejszych i najoryginalniejszych polskich reżyserów, wizjonera i outsidera idącego konsekwentnie pod prąd obowiązujących tendencji, twórcy Rękopisu znalezionego w Saragossie i Sanatorium pod Klepsydrą – arcydzieł światowego kina.

Wojciech Jerzy Has, fot. Tadeusz Kubiak | Fototeka FINA

Z tej okazji w kinie Iluzjon od 2 do 18 października odbędzie się przegląd najważniejszych filmów reżysera.

W kinie Iluzjon pokazane zostaną najważniejsze filmy Wojciecha Jerzego Hasa, od debiutanckiej Pętli (1957) i pierwszych fabuł, które, choć powstały w okresie polskiej szkoły filmowej, stanowiły jej odrębny, skupiony na psychologii postaci rozdział, poprzez stanowiącą szczytowe osiągnięcie reżysera tzw. trylogię oniryczną lat 60. i 70. (Rękopis znaleziony w SaragossieLalkaSanatorium pod Klepsydrą) po otwierającą ostatni okres twórczości Nieciekawą historię (1982).

Istotnymi częściami jego filmowego świata były oniryzm („Dla mnie każdy film jest czymś w rodzaju snu”) oraz literatura: czternaście zrealizowanych przez Hasa fabuł to autorskie adaptacje dzieł literackich.

Przegląd otworzy pierwsza z nich, inspirowana francuskim czarnym realizmem poetyckim i niemieckim ekspresjonizmem Pętla według opowiadania Marka Hłaski, z wielką kreacją Gustawa Holoubka, odtąd ulubionego aktora Hasa. Następne tytuły to – Pożegnania (1958), Wspólny pokój (1959), Rozstanie (1960) oraz Jak być kochaną (1962) – wykorzystujące m.in. konwencje melodramatu filmy psychologiczne z charakterystycznymi dla twórczości reżysera bohaterem outsiderem, eksponowaną scenografią („rupieciarnia Hasa”), pesymistyczną wizją świata, fatalizmem, niszczycielską siłą czasu czy motywem życia jako teatru. 

Projekt „Filmowe Centrum Festiwalowe” zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w sieci

About the author