Czego nie ominąć na Transatlantyku?

Ponad 100 filmów, premiery najciekawszych filmów z największych światowych festiwalu, spotkania z gośćmi, masterclassy, projekcje dla dzieci, koncerty, debaty i wykłady.

W Katowicach rozpocznie się jubileuszowa, 10. edycja Transatlantyk Festival. Pierwsza śląska edycja Transatlantyku będzie miała nową formę, odpowiadającą na wyzwania związane z wymogami bezpieczeństwa oraz koniecznością utrzymywania fizycznego dystansu. Pokazy festiwalowe odbędą się w kinoteatrze Rialto i kinie Światowid w Katowicach, jak i online, a to oznacza, że będą one dostępne dla widzów z całej Polski.

Od wielkiej gali do wielkich filmów

Koncert inaugurujący Festiwal – zatytułowany „The Best of Jan A.P. Kaczmarek” – odbędzie się już jutro o godzinie 19:00 w Sali koncertowej NOSPR w Katowicach. Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia poprowadzi ceniona dyrygentka Monika Wolińska, która jako pierwsza dyrygentka z Polski stanęła za pulpitem w nowojorskiej Carnegie Hall, a najważniejszą z gwiazd wieczoru będzie światowej sławy sopranistka Iwona Sobotka, która po spektakularnym debiucie w Operze Narodowej w Paryżu koncertowała m.in. z orkiestrą Filharmonii Berlińskiej pod dyrekcją Sir Simona Rattle’a.

Melomani oraz kinomani usłyszą najpopularniejsze kompozycje Jana A.P. Kaczmarka: spodziewać się można fragmentów utworów koncertowych takich jak „Emigra – Symfonia bez końca”, „Rapsodia Śląska”, „Universa – Opera Otwarta” oraz utworów skomponowanych do filmów takich jak „Całkowite zaćmienie”, „Plac Waszyngtona”, „Niewierna”, „Hatchi”  czy wreszcie „Marzyciel”, który przyniósł autorowi Oscara. 

Ostatnia pula biletów jest jeszcze w sprzedaży, można je nabyć w kasach NOSPR lub online

Program jubileuszowej, 10. Edycji Transatlantyk Festival jest wypełniony znakomitymi tytułami i niełatwo wybrać te najlepsze z nich. Przygotowałam swój TOP 15 – jest tutaj wszystko, co najbardziej lubię w kinie: uczucia („Kes”„Anna na 13000 stóp”„Nasze dzieci”„Sole”„Kino umiera, mój ojciec także”), zmysły („Lato ’85”„Aviva”, „Jedna na tysiąc”„Podróż hieny”„Czarny Orfeusz”), szalona precyzja i przewrotna inteligencja („Strofy dla Sophie”„Charles, martwy lub żywy”„Bestie na krawędzi”„Ten dzień”„Zniknięcie”).” – mówi Joanna Łapińska, dyrektor programowa Transatlantyk Festiwalu. 

Źródło: materiały prasowe

Projekt „Filmowe Centrum Festiwalowe” zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w sieci

About the author