Sony na EnergaCAMERIMAGE

Już 12 listopada 2022 rozpocznie się 30.Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych EnergaCAMERIMAGE. Festiwal skupia się na walorach obrazu filmowego i operatorze jako jego współtwórcy i artyście. To wielkie święto filmu, podczas którego sztuka spotyka się z technologią. Sony jest oficjalnym partnerem EnergaCAMERIMAGE 2022.

Wzorem lat ubiegłych Sony przygotowuje bogato wyposażone stoisko tematyczne, które z pewnością będzie atrakcją dla odwiedzających, a także zaprasza na trzy wyjątkowe seminaria. Będzie o silnych emocjach w wielkich produkcjach, prawie całkowicie kobieco o tworzeniu intymności w filmie i wymiernych oszczędnościach przy archiwizowaniu danych.

W tym roku pokazujemy pełną rodzinę profesjonalnych kamer filmowych Sony – informuje Aleksander Bednarczyk, Regional Marketing Manager East, Pan-European Imaging Products & Solutions – Media Solutions, Sony B.V. – Każdy twórca jest dla nas ważny i każdy znajdzie u nas produkt dla siebie. Zarówno początkujący student szkoły filmowej, jak i światowej sławy, doświadczony DoP. Będzie możliwość interakcji z naszymi specjalistami nie wyłączając segmentu mobilnego, komórkowego. Planujemy również serię wyjątkowych seminariów z twórcami, którzy korzystają z kamer Sony i przybliżą nam tajniki swojej pracy.”

 Na odwiedzających stoisko Sony będą czekały kamery z serii Cinema Line i Cinealta m.in.

  • Najnowsza, kompaktowa kamera – ILME-FX30, która oferuje m.in.  dwie bazowe czułości ISO, krzywe logarytmiczne i obsługę tabel LUT (Look Up Table) użytkownika. Zainteresowani będą mogli wypożyczyć FX30 i samodzielnie sprawdzić jej możliwości.
  • Budząca duże emocje – ILME-FR7   – pierwsza na świecie kamera PTZ z wymiennymi obiektywami z mocowaniem typu E, pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu i wbudowanymi funkcjami regulacji obrotu, nachylenia i zoomu (PTZ) oraz pilot do kamer PTZ RM-IP500 i monitor – to również zapowiedź możliwości sprawdzenia kamery w akcji.
  • Na stoisku będzie również dostępnaVENICE 2– pełnoklatkowa cyfrowa kamera filmowa z funkcją wewnętrznego zapisu w formacie X-OCN w wersji z przetwornikiem 8K
  • Nowy system rozszerzenia dla kamer VENICE 2, CBK-3620XS umożliwiający odłączenie bloku przetwornika od korpusu kamery i rejestrację ujęć bez straty jakości rejestrowanego obrazu. Ma on za zadanie ułatwiać pracę operatorom w niewielkiej przestrzeni, filmowanie „z ręki” czy montaż kamery na kranach kamerowych i gimbalach. 
  • W funkcjonalny sposób zostaną zaprezentowane pozostałe, cieszące się dużym zainteresowaniem kamery Sony – kompaktowa FX3, kamera typu „run and gun” FX6 oraz najbardziej wszechstronna FX9.


Sony planuje trzy seminaria:

  • W środę, 16 listopada o godz. 18:00 CET | CKK Jordanki, Sala Seminaryjna

Claudio Miranda i Autumn D. Arkapaw o ukazywaniu silnych emocji w zdjęciach filmowych

Autorzy zdjęć do dwóch najbardziej oczekiwanych filmów dekady „Top Gun: Maverick” i „Czarna Pantera: Wakanda w moim sercu” porozmawiają o tym, jak utrzymać widzów w napięciu, snując jednocześnie emocjonalną opowieść.

Każdy z filmów wywołał dyskusję w branży ze względu na innowacyjne techniki, jak i związane z ich premierą emocje. Twórcy opowiedzą o kulisach swojej pracy.

  • W czwartek, 17 listopada o godz. 16:00 CET | CKK Jordanki, Sala Seminaryjna

Aranżacja scen intymnych z kobiecej perspektywy

Całkowicie kobiecy panel omawiający trudny proces tworzenia intymności w filmie.

Sceny intymne są trudne i potrafią być niekomfortowe, zwłaszcza filmowane w otoczeniu ludzi i w ciągu dnia. Kobiety filmowcy podzielą się swoimi doświadczeniami i poglądami na temat tego, jak przekazać intymność na ekranie.

Moderować panel będzie redaktor naczelna hiszpańskiego magazynu Camera & Light – Carmen V. Albert. O swoich doświadczeniach ze szwedzkiej perspektywy opowie  Ita Zbroniec-Zajt. Katarzyna Szustow jako zawodowy koordynator scen intymnych podzieli się wiedzą – jak wygląda praca, która pozwala zapewnić poczucie bezpieczeństwa i intymności na planie. Do dyskusji dołączy również Lara Vilanova, która wniesie do rozmowy hiszpański punkt widzenia i jako kolorystka odniesie się również do intymności w postprodukcji.
 

  • W piątek, 18 listopada o godz. 16:00 CET | CKK Jordanki, Sala Seminaryjna

Wykorzystanie przepływu pracy Sony X-OCN do usprawnienia postprodukcji

Eksperci z firmy Sony i przedstawiciele branży będą rozmawiać o tym, jak usprawnić postprodukcję przy wykorzystaniu kodeka Sony X-OCN (eXtended tonal range Original Camera Negative)

X-OCN wyznacza standardy dla wysokiej klasy przepływów pracy kinematograficznej, więc ludzie, którzy go najlepiej znają, wyjaśnią, jak wykorzystać jego potencjał do produkcji filmów o rozdzielczości 4K, wysokiej liczbie klatek na sekundę i wysokim zakresie dynamicznym.

W dobie poszukiwania oszczędności energetycznych niezwykle ważne jest również to, że pliki w formacie X-OCN są nawet o 60% mniejsze od nagrań RAW z kamery CineAlta F55. W związku z tym transmisja danych zajmuje znacznie mniej czasu. Można też zaoszczędzić miejsce na archiwizację – co przekłada się na wyraźnie mniejsze wydatki na ten cel. 

EnergaCAMERIMAGE2022.
30. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych EnergaCAMERIMAGE. odbędzie w Toruniu w dniach 12-19 listopada 2022.

About the author