12. American Film Festival

Ruszył 12. American Film Festival! Tym, którzy do wydarzenia przystępują w trybie last minute i wciąż szukają programowych inspiracji, z pomocą przychodzi Ulka Śniegowska, dyrektorka festiwalu, ze swoim festiwalowym top 10.

Dżokej, reż. Clint Bentley (Highlights)

Jak wiele filmów w tegorocznej edycji, to hisotria o rodzicielstwie i kameralna opowieść osadzona w środowisku koniarzy, ze świetnymi rolami Cliftona Collinsa Jr i Moisesa Ariasa.

Italian Studies, reż. Adam Leon (Festival Favorites)

Mój faworyt (a właściwie faworytka) z Festiwalu Tribeca. Vanessa Kirby (Świat, który nadejdzie, Cząstki kobiety) jest autorką tytułowej książki. Teraz zbiera materiał do kolejnej, a my, jako widzowie, nie wiemy, czy faktycznie straciła pamięć i nie wie, kim właściwie jest? A może po prostu chce połazić po Nowym Jorku, poznawać nowych ludzi, pozostawiając za sobą wszelkie przyzwyczajenia, uprzedzenia, a nawet psa? Zwróćcie uwagę na fantastyczne, frenetyczne zdjęcia Bretta Jutkiewicza – operatora polskiego pochodzenia.

Cryptozoo, reż. Dash Shaw (Festival Favorites)

W pełni autorska pełnometrażowa animacja (czyżby ta forma przeżywała mini-revival?) kreski Jane Samborski i Dasha Shawa. Zamiast Mechagodzilli i Hedory walczą tu Meduza i Jednorożec. A wszystko – jak to w filmach bywa – dzieje się jednocześnie w naszej głowie. 

Działa wśród drzew, reż. Jonas Mekas (zapowiedź retrospektywy Jonasa Mekasa) 

Pierwsze dzieło mistrza awangardy. Utrzymane w stylu wczesnego Johna Cassavetesa egzystencjonalne rozważania na temat samobójstwa i wykrzyczany przez Allena Ginsberga manifest pacyfistyczny. 

Julia, reż. Julie Cohen, Betsy West (Portrety) 

Antidotum na wypełnione testosteronem opowiadanie o Anthonym Bourdainie (W drodze). Historia kariery Julii Child, chef-owej, która wprowadziła kuchnię francuską pod amerykańskie strzechy. Świetne materiały archiwalne.

Zniewaga, reż. Ida Lupino (Retrospektywa twórczości Idy Lupino) 

Najbardziej drastyczny film w dorobku Lupino po drugiej stronie kamery. Słowo „gwałt” zostało wyrugowane z filmu przez cenzurę, a samego aktu nie można było pokazać na ekranie, ale dzięki ekspresjonistycznemu stylowi opowiadania, mocno przeżywamy traumę młodej bohaterki. 

Zaginieni synowie, reż. Ursula Macfarlane (Special Docs) 

Niesamowita, uniwersalna historia, dzięki której należy poddać w wątpliwość nasze dotychczasowe przeświadczenia na temat kultury i natury w kształtowaniu tożsamości człowieka.

Memory Box: echa 11 września, reż. David Belton, Bjørn Johnson (Special Docs) 

Zapis nagrań z projektu artystycznego dokumentującego przeżycia i wspomnienia świadków ataku na WTC i Pentagon. Widzimy relacje ratowników, przygodnych przechodniów oraz rodzin zaginionych i zmarłych zaraz po wydarzeniu, a także teraz, 20 lat później. Świadectwo tego, jak graniczne wydarzenie zmienia nasze postrzeganie świata. 

Nieustające wakacje, reż. Jim Jarmusch (7x Jim Jarmusch) 

Snuj z prawdziwego zdarzenia, w którym bohater nie robi nic i jakoś daje radę. Szczerze mówiąc, nie pamiętam tego filmu zbyt dobrze, muszę go sobie przypomnieć, oglądając znów na dużym ekranie, i porównać dzisiejszą reakcję z fascynacją z roku 1990, kiedy wraz z koleżeństwem z klasy w liceum oglądaliśmy tego losera i marzyliśmy o Ameryce

Spadkobierca, reż. Ephraim Asili (Perspektywy) 

Chinka Godarda przeniesiona do dzisiejszej Filadelfii i śledząca kolektyw młodych Afroamerykanów, którzy odkrywają swoje kulturowe korzenie. Film wyznaczający nową falę lub tendencję w kinie czarnych Amerykanów, reprezentowaną głównie przez Spike’a Lee, ale wyznaczoną także przez Wendella Harrisa Juniora w Kameleon Street (też w programie), czy Śpiącym Murzynie Skinnera Myersa. Autotematyczne i autoironiczne kino o tożsamości i jej poszukiwaniu. Do tego hybryda formalna, zawierająca zdjęcia dokumentalne z ataku na siedzibę grupy rewolucyjnej MOVE, które wstrząsnęły opinią publiczną w 1985 roku, gdy policja w brutalnym ataku zabiła 11 osób. 

Wydarzenia towarzyszące

Oprócz wrażeń filmowych w programie znalazły się wydarzenia towarzyszące: 

Zagłosuj na film, wygraj karnet na 13. American Film Festival

About the author