6. Doc Lab Poland zakończone

Zakończyła się 6. edycja DOC LAB POLAND – największego programu dla profesjonalnych twórców filmów dokumentalnych w Polsce.

W edycji 2020 udział wzięło 26 projektów filmowych, których reżyserzy i producenci wzięli udział w trzech sesjach warsztatowych oraz publicznej prezentacji podczas jubileuszowego 60. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Najlepsze projekty otrzymały nagrody i wyróżnienia o łącznej wartości ponad 80 000 zł. Jednocześnie przypominamy o trwającym do 15.01.2021 roku naborze na 7. edycję programu. Regulamin i formularz zgłoszeniowy znajdują się na stronie www.doclab.pl.

DOC LAB POLAND jest organizowany przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym. Kierują nim Adam Ślesicki i Katarzyna Ślesicka. DOC LAB POLAND odbywa się od 2015 roku i jest programem wszechstronnego rozwoju projektów dokumentalnych w atmosferze partnerskiej dyskusji, skierowanym do producentów i reżyserów. Efektem dotychczasowych sześciu zakończonych edycji jest ok. 150 rozwijanych lub pitchowanych projektów, z których powstało już blisko 50 filmów zdobywających laury na całym świecie. W 6. edycji programu udział wzięły takie projekty jak m.in. „Debiut” Aleksandry Maciejczyk (prod. Marta Gmosińska, Lava Films), „Gdy powieje harmattan” Edyty Wróblewskiej (prod. Marta Dużbabel i Agnieszka Rostropowicz-Rutkowska, Pinot Films), „Nie z Gienkiem te numery” Grzegorza Szczepaniaka (prod. Joanna Popowicz, Grzegorz Szczepaniak, WF Anagram sp. z o.o.), „Do ślubu” Daniela Stopy (prod. Małgorzata Staroń, Staron-Film) i „Czyżyk” w reżyserii Zofii Kowalewskiej (prod. Stanisław Zaborowski, Silver Frame).

Uczestnicy warsztatów mieli okazję pracować nad swoimi filmami z tutorami programu DOC LAB POLAND, uznanymi polskimi dokumentalistami: Lidią Dudą, Jackiem Bławutem, Wojciechem Staroniem. Wśród konsultantów i ekspertów tegorocznej edycji byli międzynarodowi eksperci: Paul Pauwels – producent Congoo BVBA i były dyrektor EDN European Documentary Network, Leena Pasanen, szefowa Biografilm Festival Bologna oraz była szefowa DOK Leipzig, Rada Šešić, selekcjonerka festiwalowi IDFA Amsterdam oraz Sarajevo FF, Adriek van Nieuwenhuijzen, szefowa IDFA Forum, Tereza Šimíková, szefowa CPH:FORUM na festiwalu CPH:DOX w Kopenhadze oraz Christian Popp, szef FIPADOC Forum. Uczestnicy mieli również okazję konsultować swoje projekty z producentką Anną Wydrą, konsultantką dokumentalną HBO Joanna Szymańska, . Warsztaty i konsultacje PR poprowadziła Agnieszka Niburska, dyrektor PR HBO Europe i wicedyrektor marketingu HBO Polska, reżyserka i autorka trailerów Małgorzata Świderska przeprowadziła warsztaty dotyczące tworzenia trailerów, zaś Aleksandra Derewienko, reprezentująca firmę Cat&Docs przybliżyła uczestnikom tajniki strategii festiwalowych i współpracy z agentem sprzedaży.

Najlepsze projekty otrzymały nagrody i wyróżnienia o łącznej wartości ok. 80 tys. złotych wręczone podczas gali zamknięcia wydarzeń Industry na 60. Krakowskim Festiwalu Filmowym, partnera programu. Wśród nagrodzonych projektów DOCS TO START znalazły się: „Debiut” Aleksandry Maciejczyk (prod. Marta Gmosińska, Lava Films) – Nagroda HBO Award w wysokości 10 000 PLN; „Nie z Gienkiem te numery” Grzegorza Szczepaniaka (prod. Joanna Popowicz, Grzegorz Szczepaniak, WF Anagram sp. z o.o.) – Nagroda ColorOffOn – bon na postprodukcję obrazu o wartości 25 000 PLN, „Gypsy Gadji” Dasy Raimanovej (prod. Rafał Sakowski, Story Vehicle) – Wyróżnienie DOK Leipzig – zaproszenie na Co-pro Market w Lipsku; „Easy Rider za Żelazną Kurtyną” Andrzeja Miękusa (prod. Olga Bieniek, Filmicon) – Wyróżnienie FIPADOC – zaproszenie na pitching podczas Industry Days FIPADOC Festival International Documentaire. Wyróżnienie Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego w postaci zaproszeń na jedno z kluczowych europejskich wydarzeń branżowych dla filmów dokumentalnych otrzymał projekt „Nina idzie za mąż” Andrzeja Szypulskiego (prod. Marta Dużbabel, Agnieszka Rostropowicz-Rutkowska, Pinot Films) zaś Wyróżnieniem Polish Docs Pro w postaci wsparcia w międzynarodowej promocji i zaproszenia na jedno z kluczowych wydarzeń branżowych poświęconych kinu dokumentalnemu uhonorowano projekt „Gdy powieje harmattan” Edyty Wróblewskiej (prod. Marta Dużbabel, Agnieszka Rostropowicz-Rutkowska, Pinot Films). Nagrody DOCS TO GO otrzymały projekty: „Do ślubu” reż. Daniel Stopa (prod. Małgorzata Staroń, Staron-Film) – Nagroda ColorOffOn – bon na postprodukcję obrazu o wartości 25 000 PLN; „Workcenter” reż. Aniela Gabryel, prod. Agnieszka Dziedzic, Koi Studio – Wyróżnienie Institute of Documentary Film – zaproszenie do udziału w East Doc Platform; zaś dwa Wyróżnienia Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego – zaproszenie na jedno z kluczowych europejskich wydarzeń branżowych dla filmów dokumentalnych przypadły projektom: „Jestem jednym z nich” reż. Nadim Suleiman (prod. Luiza Pietrzak, Palmyra Films) oraz „Lekcji wolności” reż. Tadeusz Chudy (prod. Rafał Sakowski, IRIS media).

W 2020 roku w ramach trzech sesji DOC LAB START i DOC LAB GO odbyło się w sumie 18 dni warsztatów on-line oraz otwarte dla szerszej publiczności wykłady dotyczące filmu dokumentalnego. Uczestnicy odbyli ok. 350 indywidualnych spotkań po pitchingach na KFF w poszukiwaniu finansowania i koproducentów (START) oraz agentów sprzedaży i dystrybucji festiwalowej (GO). Do tego należy doliczyć ok. 400 spotkań na organizowanym przez Fundację markecie koprodukcyjnym CEDOC MARKET dla kolejnych 30 producentów z Polski i zagranicy. Najciekawsze filmy z poprzednich edycji zostały zaprezentowane w ramach WARSAW DOC HOT SELECTION – w warszawskim kinie Kultura, w warszawskim Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy lub on-line. Projekcjom towarzyszyły spotkania z twórcami i producentami.

Cztery projekty biorące udział w tegorocznej edycji Doc Lab Poland zostały zaprezentowane na IDFA Industry podczas jednego z największych wydarzeń poświęconych dokumentowi – Festiwalu IDFA w Amsterdamie. Były to: Ucieczka na Srebrny Glob” Kuby Mikurdy, „Bogini Fuji” Eri Mizutani, „Jestem jednym z nich” Nadima Suleimana i „Do ślubu” Daniela Stopy. Pięć kolejnych, także uczestniczących w programie, zaprezentowano w październiku 2020 roku podczas DOK Leipzig. Wśród nich znalazły się: nowy projekt Piotr Szczepańskiego „@miriamfrompoland” (prod. Anna Pachnicka, Anagram Film), „Debiut” Aleksandry Maciejczyk (prod. Marta Gmosińska, Lava Films), „Kilka dobrych dni” w reż. Tadeusza Chudego i Bartosza Łuniewskiego (prod. Rafał Sakowski, Iris Media), „Wielki szef” Tomasza Wolskiego (prod. Anna Gawlita, Kijora Film) oraz „Nina idzie za mąż” Andrzeja Szypulskiego (prod. Marta Dużbabel i Agnieszka Rostropowicz-Rutkowska, Pinot Films). Poza tym na DOK Co-Pro Market w Lipsku udział wzięło „Gypsy Gadji” w reżyserii Dasy Raimanowej (prod. Rafał Sakowski, Story Vehicle). Z kolei na Ji.hlava Industry podczas Ji.hlava International Documentary FF zaprezentowano 5 kolejnych projektów Doc Lab Poland: „Czyżyk” Zofii Kowalewskej (prod. Stanisław Zaborowski, Silver Frame), „Być jak Beniowski” Katarzyny Trzaski i Marka Kucharskiego (prod. Łukasz Bluszcz, Vision House Productions), „Moja Ozerna” reż. Karina Będkowska (prod. Monika Braid, Braidmade Films), „Dom z piasku” Pawła Wyszomirskiego (prod. Marta Dużbabel, Agnieszka Rostropowicz-Rutkowska, Pinot Films) oraz „Kumotry” (prod. Łukasz Bluszcz, Vision House Productions). Uczestnicy wszystkich międzynarodowych wydarzeń mieli okazję spotkać się z potencjalnymi partnerami dla swoich projektów.

Warsztaty DocLab były bardzo pouczającym doświadczeniem, nie tylko ze względu na konsultacje mojego filmu z ekspertami, ale i rozmowy o nim z pozostałymi uczestnikami. To świetny poligon doświadczalny dla pierwszej konfrontacji własnych pomysłów z publicznością z branży. Dodatkową wartością tej formuły jest śledzenie postępów prac kolegów i obserwacja przemian jakie przechodziły ich projekty w ciągu wspólnie spędzonego roku.
Piotr Szczepański, reżyser


Wiedzy, wsparcia, uwag, które otrzymałam nie da się streścić w kilku zdaniach. Dla mnie najcenniejsze było to, że wykładowcy pochylali się nad każdym projektem indywidualnie. Dzięki temu otrzymałam wiele konkretnych wskazówek dotyczących filmu, który produkuję. To była praca na żywych organizmach. Zakres szkolenia był bardzo szeroki: od pitchingów, przez trailery i materiały festiwalowe aż po sprzedaż filmu na rynku międzynarodowym. Doświadczenie, którym dzielili się tutorzy jest bezcenne.
Magdalena Raczkowska, producentka

Mimo, że w tym roku DOC LAB POLAND odbywał się online z powodu koronawirusa, w ciągu tych kilku miesięcy spotkałam twórców filmowych, ekspertów branżowych i wykładowców, którzy bardzo przyczynili się do rozwoju naszego filmu. Uczestnictwo w tym programie było bardzo inspirujące i polecam wszystkim aplikowanie na ten program.
Dasa Raimanova, reżyserka

Przypominamy o trwającym naborze na 7. DOC LAB POLAND 2021. Do udziału w warsztatach mogą zgłosić się filmowcy-dokumentaliści (reżyserzy i producenci) mający już za sobą pierwsze zrealizowane produkcje. W zależności od zaawansowania projektu twórcy mogą aplikować się na wybrany komponent programu DOC LAB POLAND: DOC LAB START – dla projektów filmowych w fazie developmentu lub wczesnych zdjęć. Udział biorą: reżyser i producent. Projekty pełno- lub średniometrażowe, nie krótsze niż 50 min oraz DOC LAB GO – dla filmów w fazie montażu. Udział biorą: reżyser i producent, a w pierwszej i ostatniej sesji ewentualnie także montażysta. Projekty pełno- lub średniometrażowe. Szczegółowe opisy warsztatów dla obu komponentów są dostępne na stronie internetowej http://doclab.pl/ w zakładce „Program”.

Opłata za udział w całym programie wynosi 1500 zł + VAT za projekt (uczestnictwo do dwóch osób, płatne po zaakceptowaniu projektu). Opłata za aplikowanie to 50 zł za projekt. Szczegóły, regulamin formularz zgłoszeniowy znajdują się na http://doclab.pl/ , dodatkowe informacje można też uzyskać pisząc na maila info@doclab.pl

Zgłoszenia przyjmujemy jedynie za pośrednictwem formularza on-line na http://doclab.pl/pl_PL/nabor/aktualny-nabor/ do 15 stycznia 2021, do godz. 23:59.

DOC LAB POLAND jest organizowany przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym. Kierują nim Adam Ślesicki i Katarzyna Ślesicka. DOC LAB POLAND odbywa się od 2015 roku i jest programem wszechstronnego rozwoju projektów dokumentalnych w atmosferze partnerskiej dyskusji, skierowanym do producentów i reżyserów. Efektem dotychczasowych sześciu zakończonych edycji jest ok. 150 rozwijanych lub pitchowanych projektów, z których powstało już blisko 50 filmów zdobywających laury na całym świecie. Wśród projektów, które uczestniczyły w minionych edycjach DOC LAB POLAND są m.in. „Zwyczajny kraj” Tomasza Wolskiego (Złoty Lajkonik na 60. KFF, nagroda Jury Clinique de Genolier na Vision du Reel), „Wieloryb z Lorino” Macieja Cuske (m.in. Srebrny Lajkonik na 60. KFF), „Ściana cieni” Elizy Kubarskiej (premiera na Hot Docs Canadian International Documentary Festival), „Książę i Dybuk” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego (Nagroda dla Najlepszego Dokumentu na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji). Fundacja jest także organizatorem jedynego w Polsce międzynarodowego Marketu Koprodukcyjnego CEDOC MARKET na KFF (co roku ponad 40 uczestniczących producentów i ok. 400 spotkań), a także DOC DEVELOPMENT, programu intensywnego rozwoju projektów dokumentalnych na wczesnym etapie i IMPAKT – programu intensywnego rozwoju zawodowego producentów filmowych i współpracujących z nimi twórców.

DOC LAB POLAND 2020 był organizowany przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego we współpracy z Krakowskim Festiwalem Filmowym.

About the author