Serio Pro – profesjonalnie o serialach

Serio Pro to pierwsze w Polsce wydarzenie branżowe skupione na rynku seriali premium. Znany jest pełny program dwudniowej imprezy, która odbędzie się online od 15 do 16 października 2020. Wśród gości m.in. Łukasz Targosz, Agnieszka Smoczyńska i Łukasz Dzięcioł, czyli twórcy takich hitów serialowych, jak „Pakt”, „Wataha” oraz „W głębi lasu”.

Serio Pro to nowy projekt Festiwalu Kamera Akcja, stworzony jako platforma do wymiany myśli, rozszerzenia kontaktów oraz poznania najnowszych trendów i oczekiwań odbiorców.

Staraliśmy się, aby wydarzenie było atrakcyjne zarówno dla tych, którzy zajmują się lub chcą się zajmować postprodukcją, produkcją czy preprodukcją seriali – mówi Przemysław Glajzner, dyrektor Serio Pro. – O workflow technologicznym opowiedzą specjaliści z ORKA Film, analizę scenariusza przeprowadzi Kacper Wysocki ze Szkoły Filmowej w Łodzi, a o wielu aspektach produkcji będziemy rozmawiać podczas dwóch paneli dyskusyjnych – dodaje Glajzner. Znany jest już pełny program dwudniowej imprezy, podczas której odbędą się indywidualne konsultacje, warsztaty analizy scenariuszowej czy dyskusje z producentami i przedstawicielami największych stacji telewizyjnych. Wśród gości: Łukasz Dzięcioł, Maciej Kubicki, Anna Różalska, Agnieszka Smoczyńska, Łukasz Targosz czy Marta Szymanek. Tegoroczne Serio Pro odbędzie się online, uczestnictwo jest bezpłatne. – Tym, którzy marzą o wielkim kroku w świat seriali ułatwiamy zdobyć branżową wiedzę. Z uwagi na pandemię pierwsza edycja Serio Pro przybiera formułę online, a akredytacje są bezpłatne – mówi Natalia Drańczuk, producentka wydarzenia.

Serial jako gatunek wybija się dzisiaj ponad telewizyjną przeciętność, będąc otwartym na artystyczne poszukiwania. Doskonale rozumieją to przedstawiciele zawodów kreatywnych, goście tegorocznej edycji Serio Pro: Agnieszka Smoczyńska (reżyserka seriali Netflixa „Warrior Nun” czy „1983”), Katarzyna Lewińska (kostiumografka, „W głębi lasu” Leszka Dawida i Bartosza Konopki oraz „Śniegu już nie będzie” Małgorzaty Szumowskiej), Łukasz Targosz (kompozytor muzyki m.in. do „Paktu” czy „W głębi lasu”) oraz Dawid Muszyński (krytyk filmowy, naekranie.pl), którzy spotkają się 15 października z Kają Klimek, by opowiedzieć o swojej pracy przy produkcji seriali w ramach dyskusji Kreatywność ponad wszystko. Twórcy o serialach na SERIO! Emisja na małych ekranach nosi za sobą szereg wyzwań dla artystów, które wiążą się z nowym modelem odbioru. Na etapie preprodukcji i pisania scenariusza wyzwaniem jest tworzenie narracji dla binge-watcherów. Unikalne kostiumy bohaterów „Wiedźmina”, wyjątkowe obiekty scenograficzne w świecie skąpanym w futurystycznej Polsce „1983”, biżuteria rozświetlająca bohaterów „The Crown”, unikalne nadruki „Sztywniutko” na kostiumach „Ślepnąc od świateł” – to tylko kilka przykładów znakomicie wykorzystanego potencjału twórców, którzy są zarówno kreatorami gustów i trendów, ale także czułymi barometrami estetycznych oczekiwań widzów. Bez grafików tworzących coraz ciekawsze czołówki, opracowania zwiastunów i efekty specjalne, a także kompozytorów i sound designerów – współczesny serial nie może istnieć. Rozwój konsumenckich technologii dźwięku przestrzennego sprawia, że ci ostatni mają o wiele większe wyzwania niż za czasów klasycznej telewizji. To właśnie o tym zespołowym kreowaniu światów przez nawet kilka sezonów będą dyskutować goście już 15 października. Transmisja z wydarzenia odbędzie się na żywo online.

Dla osób, które interesuje biznesowa strona tworzenia seriali, zaplanowano na Serio Pro dyskusję o polskim rynku. – W ostatnich latach wszyscy maniakalnie zaczęli oglądać seriale, budżety tych z najwyższej półki przekraczają większość pełnometrażowych filmów. Wielu twórców rozpoczynających swoją drogę w branży audiowizualnej zastanawia się, jak wykreować swój serial i wprowadzić w ruch machinę produkcyjną – mówi Malwina Czajka, dyrektorka Serio Pro. 16 października o wyzwaniach i kompromisach twórczych oraz produkcyjnych, wynikających ze zderzenia sztuki filmowej z biznesem, dyskutować będą doświadczeni specjaliści, którzy pracowali przy najbardziej znanych polskich tytułach. Wśród gości pojawi się m.in. Łukasz Dzięcioł (Opus Film, Opus TV), który ma na swoim koncie bardzo dobrze przyjęte seriale „Ultraviolet” czy „Kruk. Szepty słychać po zmroku”. Producent jest aktualnie w trakcie realizacji zdjęć do serialu „Klangor” w reżyserii Łukasza Kośmickiego. O tym, jak selekcjonuje projekty do realizacji, opowie Anna Różalska, dyrektor działu produkcji oryginalnych i koprodukcji CANAL+ Polska. Perspektywę twórcy, który sprzedaje swój pomysł showrunnerom, prezentować będzie scenarzystka Marta Szymanek współpracująca m.in. z HBO, TVN, Akson Studio, Platige Image, przy takich serialach, jak kultowa „Wataha” czy zapowiadana „Odwilż” w reżyserii Xawerego Żuławskiego. Podczas dyskusji w ramach Serio Pro goście podejmą próbę omówienia specyfiki tworzenia seriali na rynku polskim oraz skonfrontują ją ze światowymi standardami. Zdradzą też, jak udało im się sprzedać swoje pomysły i doprowadzić do ich realizacji. Dyskusję poprowadzi Kaja Klimek, krytyczka filmowa i popkulturowa, która prowadzi program „Seriaale” w TVN Fabuła oraz  „Warsztat Filmowy” w Red Carpet TV.

Serio Pro to również okazja do zapoznania się z aktualnymi preferencjami odbiorców. Każdy serialowy maniak ma swoje zdanie w kwestii tego, co aktualne trendy powinny wnieść do dostępnego repertuaru. To jak, ile i co oglądamy zależy od osobistych upodobań, ale czy na pewno? Dorota Pawelec, analityczka TVN potrafi zauważyć pewne tendencje wśród serialowej widowni, o czym opowie podczas spotkania Serio to oglądasz? O trendach odbiorczych. Dorota Pawelec od ponad dekady związana jest z Grupą TVN, gdzie zajmuje się analizą trendów i widowni oraz projektami badawczymi. Współpracuje i szkoli scenarzystów w ramach inicjatyw TVN Discovery Talents. Jej doświadczenie, budowane przez lata podczas pracy nad znanymi produkcjami telewizyjnymi (m.in. „Diagnoza”, „Druga szansa”, „Pod powierzchnią”), pozwoli wniknąć w temat i przyjrzeć się zjawisku zdobywania popularności niektórych tytułów.

Pomysł na scenariusz, bazujący na trendach odbiorczych, to jednak nie wszystko. Ważna jest także technologia, która z jednej strony ułatwia pracę na planie, a z drugiej – zwiększa doznania wizualne produktu końcowego. Dlatego też podczas Serio Pro możliwe będzie wzięcie udziału w spotkaniu, którego goście przybliżą pracę przy serialach od zaplecza. O rzeczywistości produkcyjnej, która z dnia na dzień staje się coraz bardziej skomplikowana, rozmawiać będą w ramach panelu Serio blisko technologii Marek Subocz – Head Supervisor i członek zarządu studia ORKA, supervisor VFX przy projektach krótko- i długofalowych, biorący udział w produkcji „Mowy ptaków” Xawerego Żuławskiego oraz Daniel Pietrzyk – Dyrektor Technologiczny współpracujący przy tworzeniu „Dezertera” Floriana Gallenbergera czy „Króla” Jana P. Matuszyńskiego, który dzięki wszechstronnej wiedzy technicznej oraz doświadczeniu, zapewnia producentom cenne wsparcie technologiczne na każdym etapie postprodukcji. Każdy dystrybutor treści, telewizje czy OTT mają swoje wymogi techniczne, które często są zupełnie odrębne. Dotyczą one m.in. rozdzielczości, przestrzeni barwnych, głębi bitowych i formatów plików. Ostatnio na szeroką skalę pojawił się też wymóg realizacji w szerokiej rozpiętości tonalnej (High Dynamic Range). Ta mnogość wymagań powoduje, że często już podczas zdjęć, a na pewno przed rozpoczęciem postprodukcji, należy zaplanować bardzo skrupulatnie metody pracy, workflow. Nie jest to najprostsze zadanie, dlatego podczas Serio blisko technologii możliwe będzie podzielenie się doświadczeniami, ale także skonfrontowanie potrzeb branży z wiedzą uczestników.

Serio Pro daje przestrzeń do nawiązania bezpośrednich kontaktów z zaproszonymi ekspertami w ramach Serialowego sieciowania – swobodnej rozmowy w formule Round Tables. 16 października w każdym wirtualnym pokoju zasiadał będzie gospodarz stołu, będący ekspertem w danej dziedzinie. To okazja do indywidualnej rozmowy o scenariuszowych rozwiązaniach i możliwość zadawania pytań m.in. Marcie Szymanek (scenarzystka, „Wataha”, „Odwliż”). Dorota Pawelec natomiast rozwiąże dylematy związane z odbiorcami opowieści. Joanna Szymańska (producentka „Portretów wojennych” serii dokumentalnej o losach bohaterów II wojny światowej) i Maciej Kubicki (producent seriali „Pakt”, „Nielegalni”, „Bez tajemnic”) będą czekali na pytania od strony produkcyjnej: o to, jakie przeszkody czekają na producentów seriali oraz w jaki sposób rozmawiać ze stacjami telewizyjnymi.

Kolejnym specjalistą i gościem Serio Pro będzie Robert Krawczyk – wielokrotnie nagradzany reżyser krótkich form reklamowych oraz twórca kampanii wizerunkowych stacji TVN/Discovery, trailerów i reklam. Masterclass, który poprowadzi, będzie okazją do zaprezentowania najlepszych, najciekawszych i najczęściej nagradzanych kampanii reklamowych z ostatnich lat. Uczestnicy dowiedzą się, w jaki sposób stacje telewizyjne na całym świecie promują własne produkcje, jak wygląda praca nad zwiastunem zapowiadającym serię filmową, czym różnią się kampanie reklamowe filmów fabularnych od seriali. Na przykładach Robert Krawczyk opowie także, jak dużym zmianom może ulec trailer serialu w zależności od grupy docelowej, której jest dedykowany. Członek i juror Promax/BDA wskaże również światowe trendy i kierunki rozwoju treści reklamowych, analizując je jednocześnie pod kątem ich unikalności oraz użytych niestandardowych pomysłów i narzędzi.

Kacper Wysocki, specjalista od scenariuszy serialowych i wykładowca ze Szkoły Filmowej w Łodzi, który ma za sobą kilka ciekawych projektów, a jego najnowszy punkt w portfolio to scenariusz do serialu „Klangor” przeprowadzi analizę pierwszego sezonu kultowego serialu podczas warsztatów Od „A” do „Fargo” – analiza scenariuszowa. Jak sam mówi: – To idealny przykład produkcji o nietypowej konstrukcji narracyjnej, która jednocześnie jest przejrzysta i zrozumiała. Sam pierwszy odcinek w zupełności wystarczy, by pokazać w odniesieniu do całego sezonu, jak jedna historia uruchamia drugą, druga trzecią, aż wszystko zostaje wprawione w ruch. Warsztaty analityczne w trakcie Serio Pro będą prawdziwą dawką wiedzy o serialach, a rozłożenie na czynniki pierwsze doskonale skonstruowanego serialu, jakim jest „Fargo”, będzie doskonałą inspiracją twórczą.

Serio Pro odbędzie się w dniach 15–16 października 2020 online.

Pełny program Serio Pro:

1. Dyskusja: Kreatywność ponad wszystko. Twórcy o serialach na SERIO!

Goście: Agnieszka Smoczyńska (reżyserka), Katarzyna Lewińska (kostiumografka) Łukasz Targosz (kompozytor), Dawid Muszyński (naekranie.pl); prowadząca: Kaja Klimek; data: 15.10

2. Dyskusja: Biznes na Serio! O rynku seriali.

Goście: Marta Szymanek (scenarzystka), Łukasz Dzięcioł (Opus TV), Anna Różalska (Canal +); prowadząca: Kaja Klimek; data: 16.10

3. Serio to oglądasz? O trendach odbiorczych. Spotkanie.

Gość: Dorota Pawelec TVN Discovery Talents

4. Serio blisko technologii. Spotkanie o workflow.

Gość: Marek Subocz (Head Supervisor i członek zarządu studia ORKA Film) i Daniel Pietrzyk (Dyrektor Technologiczny ORKA Film)

5. Serialowe sieciowanie. Round Tables.

Goście: Marta Szymanek (o scenariuszu), Dorota Pawelec (o odbiorcach), Maciej Kubicki (o produkcji i scenariuszach), Joanna Szymańska (o pre- i produkcji), data: 16.10

6. Reklama na serio. Masterclass z Robertem Krawczykiem.

Gość: Robert Krawczyk

7. Od „A” do „Fargo” – analiza scenariuszowa.

Gość: Kacper Wysocki (Szkoła Filmowa w Łodzi)

Wszystkie wydarzenia będą odbywać się online i będą dostępne dla posiadaczy bezpłatnych akredytacji. Rejestracja na: www.serio.pro

Źródło: materiały prasowe

Projekt „Filmowe Centrum Festiwalowe” zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w sieci

About the author