Festiwal Przeźrocza – finał

W ostatnią niedzielę września zakończyła się część główna festiwalu Przeźrocza.

Fot. organizatorzy

Podczas pięciu festiwalowych dni widzowie mieli okazję uczestniczyć w festiwalowych wydarzeniach w bydgoskim Kinie Orzeł, Mózgu oraz na kultureo.pl

W spotkaniach z widownią po projekcjach filmowych  brało udział w sumie ponad dwudziestu reżyserek i reżyserów z polski i zagranicy. Po raz pierwszy przyznano nagrody w nowym konkursie filmowym Błysk Oka skierowanym do twórców krótkometrażowych filmów dokumentalnych.Grand Prix zdobył  film „Piach” w reżyserii Bartka Tryzny i Moniki Stpiczyńskiej.
Poniżej pełna lista laureatów oraz uzasadnienie werdyktu jury w składzie: Maciej Cuske, Agnieszka Obszańska, Piotr Zwierzchowski.
Poza nagrodami w konkursie Błysk Oka laureatami tegorocznych festiwalowych nagród zostali: Piotr Szczepański za film „@miriamfrompoland” oraz Adam Żądło za „Solar voyage”.

Jury Konkursu krótkometrażowych filmów dokumentalnych BŁYSK OKA, w składzie Maciej Cuske, Agnieszka Obszańska i Piotr Zwierzchowski, postanowiło przyznać Grand Prix Bartoszowi Tryznie i Monice Stpiczyńskiej za Piach, doceniając połączenie wyrafinowanej prostoty formy z głębokim przekazem egzystencjalnym. Zwykły dzień z życia trzech bohaterów stał się pretekstem do opowieści o monotonii pracy, trudzie, ciemnych stronach kapitalizmu i marzeniach, które nie zawsze mogą się spełnić. Autorom udało się stworzyć film pełny, świetny portret Polaków, którzy utknęli w czasie.

Jednocześnie jury postanowiło wyróżnić Papierosy Mai Markowskiej za stworzenie intymnej i poruszającej opowieści o dwóch bardzo różnych światach, które spotykają się na kilkunastu metrach kwadratowych; za ukazanie bliskości, międzypokoleniowego porozumienia i umiejętne balansowanie między żartem a powagą w sytuacji granicznej.

Nagrodę za najlepsze zdjęcia otrzymał Andrzej Cichocki za Trochę raju za poruszające, nieoczywiste i pozbawione tezy wkroczenie kamerą w trudną rodzinną codzienność, piękne zdjęcia wydobywające z chaosu i bałaganu, w którym żyją mali bohaterowie, niezwykłe chwile radości, zabawy, szczęścia i smutku. Bardzo cierpliwa kamera potrafi zauważyć niezwykłe małe historie i dramaty, rozgrywające się w niewidocznych na pierwszym planie zakamarkach domu.

Wyróżnienie w tej kategorii trafiło do Izabeli Zubryckiej za Szepty za wizualną podróż do onirycznego, pełnego tajemnic świata bohaterki, która  nie wypowiada do nas ani jednego słowa. Bardzo spokojne, tajemnicze ujęcia pozwalają nam zanurzyć się w jej świat i wsłuchać w szepty i dźwięki opisywanego świata.

Nagroda za najlepszy montaż została przyznana Jakubowi Ciosińskiemu za Ten obrazek jest bardzo ładny za umiejętność takiego splecenia wyimków czasu, by odsłaniały niekiedy ledwo uchwytne napięcia i problemy w budowaniu związków. Zwyczajna codzienność bohatera, zapisana przez wiele lat na najróżniejszych nośnikach filmowych, stała się pretekstem do zrozumienia siebie po latach.

Wyróżnienie w tej kategorii otrzymała Agnieszka Białek za Od nowa za kolejne odsłony dramatu młodej bohaterki i umiejętność stworzenia wielowymiarowej opowieści o próbach zmierzenia się z bardzo niepewną przyszłością.

na podst. materiałów prasowych Jolanta Tokarczyk

About the author